midnightpoison

Alla inlägg under december 2014

Av Tuula - 28 december 2014 09:00

Hon var otrogen hela tiden, kunde inte stanna kvar i sina relationer. Men det tog många år innan hon insåg vad som var fel och att hon behövde hjälp. Livet som sexmissbrukare ledde Liza-Maria Larsson in på villovägar men en dag kom kraschen. Nu väljer hon att gå ut och berätta i Jnytt om sin mörka hemlighet och hoppas kunna hjälpa andra i liknande situationer.


Hon är 29 år, välutbildad, har bra betyg från skolan. Är smal med långt, ljusbrunt hår och pigga ögon. Att Liza-Maria Larsson under många år burit på en mörk och tung hemlighet är det inte många som vet. Hela hennes vuxna liv har präglats av någonting som är skamligt att prata om. En mörk historia fylld av skuld, skam, svek och ständiga uppbrott på jakten efter ny bekräftelse. Hon är sexmissbrukare.
– Jag fångade männen genom att ha sex med dem, men egentligen hade vi ingenting, säger Liza-Maria till Jnytt.


Typisk duktig flicka
Liza-Maria är uppvuxen i Småland, på en liten ort. Med föräldrar och en stabil skolgång där hon oftast fick högsta betyg i alla ämnen. Hon var en väldigt duktig flicka och skötsam på alla sätt. Nu i efterhand kan hon se alla varningssignaler, allt som gick fel och som ledde henne till det destruktiva liv som hon levt.
– Jag kände inte att jag fick det jag behövde av mina föräldrar, säger Liza-Maria som upplevde att hon inte blev sedd för den hon var utan accepterades när hon gick in i rollen som söt och duktig.
– Jag trodde att jag var fel och anpassade mig till andra så att jag tappade mig själv. Redan i första klass kände jag mig annorlunda än andra. Jag var den högpresterande och utåt sätt såg allting bra ut, säger Liza-Maria som inom sig bar en längtan att bli sedd för den hon var. Men när hon inte blev det gick hon in i en roll och gjorde sig till ett offer.

 

Gick från kille till kille
Att hon hamnade i ett sexmissbruk där hon sökte bekräftelse genom att gå från relation till relation tror hon var lite av en slump. Hon hade lika gärna kunnat hamna i någon annan typ av missbruk, som mat, alkohol, arbete, droger. Men det blev "relationsmissbruket" som blev Liza-Marias problem och det märktes redan i hennes tonår när hon som 13-åring träffade sin första kille. Hon hann knappt träffa någon kille innan hon träffat en ny och jagade nya kickar. Och på det sättet rullade det på, hon blev trotsig och extrem och lyssnade aldrig på sina föräldrar. Att rymma hemifrån blev en vana och hon åkte ofta till Jönköping när hon skulle komma från hemorten. Här blev hon ertappad för snatteri när hon var inne på den banan under en period.
– Jag ville bort från hemmet där jag inte trivdes, ingenstans var det bra och jag blev otryggare och otryggare. Jag började skära mig, fick problem i skolan och livet var svart. Jag visste inte var jag skulle ta vägen.
På hemorten visste många vem Liza-Maria var och hon fick snart ryktet om sig att vara lättfångad och killgäng slog vad med varandra om att de kunde "få omkull henne".
– Jag tyckte inte om mig själv, därför kunde jag förnedra mig själv eftersom det ändå inte spelade någon roll.

 

Blev utkastad av maken
Bilden av en sexmissbrukare är för många en person som har mycket sex och drivs av lusten. Men Liza-Maria menar att hela problematiken egentligen handlar väldigt lite om sex.
– En sexmissbrukare är en person som inte kan ha sex. Man har sex på ett sådant sätt att man tappar sig själv och man kan inte sätta gränser och man vet inte vad som är fel. Man kan inte vara intim.
Liza-Maria har varit gift två gånger, första gången hon gifte sig var hon nyss fyllda 18 år. Det äktenskapet höll inte. Och det gjorde inte det andra heller som avslutades för snart tre år sedan. Hennes man kastade ut henne från bostaden efter att han upptäckte att hon var otrogen. Där stod hon, 26 år gammal, men två brustna äktenskap bakom sig och en mängd ytliga relationer som hon gått in i för att senare avsluta snabbt. Liza-Maria kraschade och insåg att hon var helt ensam och att hennes överlevnadsstrategier inte fungerade längre.

 

Fick hjälp i gruppterapi
– Jag började googla på relationer och sexmissbruk och fick upp kliniken Absolutions webbsida. Och jag kände igen mig i allting som jag läste, säger Liza-Maria som beskriver det att sticka hål på en ballong. Hon fick lära sig att det inte var fel på henne, utan i henne och det fanns hjälp att få.
Hon tog kontakt med en beroendeterapeut och fick snart börja i gruppterapi. Allt var till en början jätteläskigt. När terapeuten sa att hon passade väldigt bra in i mallen kändes det först väldigt skrämmande. Var hon verkligen sexmissbrukare? En "sådan där" person?
– Jag tackar Gud för att jag hittat hit, jag hade gått under annars. Gruppterapin bröt isoleringen och var jätteviktig. Jag var inte ensam och jag var förstådd. Frågetecknen som funnits genom livet började rätas ut och jag förstod att det finns en plats i världen där jag får vara jag. Jag började helas igen, efter alla dessa år.

 

Vill utbilda sig till terapeut
Idag jobbar Liza-Maria som kommunikatör på Absolutions där hon för 2,5 år sedan fick hjälp. Hon har en bra relation med sin mamma och de har kunnat mötas på ett sätt de inte gjort innan och hennes ex-man som hjälpte henne att söka professionell hjälp har hon idag ingenting otalt med. Hon kallar det för att hon idag lever i tillfrisknande, dvs att inte längre vara i beroendet och hennes mål är att utbilda sig till terapeut för att hjälpa andra som har den här typen av problem. Men helt frisk menar hon att hon aldrig kommer att bli.
– Det blir man aldrig, jag har en beroendepersonlighet och kommer ha det hela livet, säger Liza-Maria som däremot känner sig själv på ett helt nytt sätt nu och vet hur hon ska förhålla sig till sig själv och andra. Idag lever hon med en man som hon är förlovad med och hon beskriver relationen som något helt annat än det hon upplevt tidigare i livet.
– Det känns som att det är första gången som jag har en relation, fast jag varit gift.
Idag är hon inte heller orolig för att hamna i återfall och gå in i destruktiva mönster.
– Idag tycker jag om mig själv och är i kontakt med mig själv, konstaterar hon.


Artikeln finns här - läs & förstå.

Presentation


Min blogg, mina ord, mina alster. Gillar ni vad ni läser, tryck på gilla-knappen ;)

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards